سایت های شاهان

فرق بین کوین و توکن

سکه چیست؟
سکه ها به ارزهای رمزپایه ای اشاره دارند که بر اساس شبکه بلاک چین مستقل خود ساخته شده اند. مشهورترین مثال بیت کوین (BTC) است که از نظر سرمایه بازار نیز بزرگترین ارز رمزنگاری شده جهان است.

بیت کوین از شبکه بلاک چین بومی خود پشتیبانی می کند. به طور مشابه ، Litecoin (LTC) و Ethereum (ETH) در بلاک چین های مربوطه خود عمل می کنند. این بلاک چین ها ممکن است از نظر اندازه ، قوانین ، استخراج کنندگان ، عملکرد و غیره متفاوت باشند.

برخی از سکه های معروف عبارتند از بیت کوین (BTC) ، ریپل (XRP) ، اتریوم (ETH) ، Dogecoin (DOGE) و لایت کوین (LTC).

سکه های دیجیتال چگونه استفاده می شوند؟
سکه های دیجیتالی به گونه ای طراحی شده اند که همانند سکه های فیزیکی عمل کنند: انتقال ارزش. در اکوسیستم رمزنگاری ، سکه های دیجیتالی امکان انتقال پرداخت ها را فراهم می کنند. سکه های دیجیتال همچنین ارزش را مستقیماً با تقاضا و عرضه آنها در ارتباط هستند. بنابراین ، ارزش سکه های دیجیتال اغلب فرار است.

هر چند چند استثنا در این مورد وجود دارد. به عنوان مثال ، مالکیت Dash (DASH) به مشتری اجازه می دهد تا در مورد تصمیمات پیشنهادی به شبکه DASH رای دهد. در مورد بیت کوین ، تنها راه برای به دست آوردن بیت کوین بیشتر خرید یا استخراج آنها است.

توکن چیست؟
توکن ها به ارزهای رمزنگاری شده ای گفته می شود که شبکه بلاک چین مخصوص خود ندارند. در عوض ، این ارزهای رمزنگاری شده بر اساس بلاک چین دیگری ساخته شده اند. کاربران می توانند با استفاده از یکی از سکوهای متعدد در اکوسیستم DeFi (Decentralized Finance) توکن های دیجیتالی ایجاد کنند.

اتریوم به دلیل پشتیبانی از قراردادهای هوشمند یکی از محبوب ترین انتخاب ها است. اکثر توکن های دیجیتالی که امروزه یافت می شوند ، نشانه های ERC-20 هستند زیرا پلتفرم اتریوم به راحتی امکان ایجاد توکن در بالای بلاک چین اتریوم را فراهم می کند.

در حال حاضر ، هزاران توکن در بازار وجود دارد. Tether (USDT) ، USD Coin (USDC) ، DAI ، UMA و Basic Attention Token (BAT) برخی از توکن های دیجیتالی رایج هستند. این توکن ها ممکن است دارای قدرت دیگری غیر از انتقال ارزش باشند.

توکن های دیجیتال چگونه استفاده می شوند؟
مانند سکه های دیجیتال ، توکن ها نیز انتقال ارزش را امکان پذیر می کنند. با این حال ، در بیشتر موارد ، یک توکن دیجیتالی دارای قدرت بیشتری نسبت به وسیله پرداخت است. هر کسی می تواند توکن های دیجیتالی ایجاد کند تا عملکردهای خاصی را انجام دهد.

به عنوان مثال ، یک مرورگر Brave متمرکز بر حریم خصوصی از نشانه اصلی توجه (BAT) برای پاداش کاربران خود برای مرور وب استفاده می کند. وقتی مشتریان تبلیغات ناشران را مشاهده می کنند که با مرورگر Brave همکاری کرده اند ، BAT دریافت می کنند.

انواع مختلفی از توکن های دیجیتال برای اهداف مختلف وجود دارد:

نشانه های امنیتی به عنوان اثبات سرمایه گذاری در دارایی های واقعی مانند سهام و درآمد ثابت عمل می کنند. این موارد در حین ارائه کد امنیتی (STO) صادر می شوند.
توکن های مفید برای دسترسی به یک سرویس یا محصول خاص طراحی شده اند. به عنوان مثال ، توکن FIL می تواند به بستر Filecoin دسترسی داشته باشد.
توکن های دارایی ، نشانه های دیجیتالی هستند که به دارایی های واقعی مانند املاک ، طلا و غیره مرتبط هستند. در این مورد ، یک توکن نشان دهنده سرمایه گذاری در دنیای واقعی است.
استیبل کوین ها توکن های دیجیتالی هستند که ارزش ثابتی دارند. این ارزها اغلب در برابر ارزهای فیات مانند USD یا EUR قرار می گیرند.
نشانه های غیرقابل تعویض نشان دهنده موارد منحصر به فرد هستند که می توانند واقعی یا مجازی باشند. موارد استفاده شده در یک بازی نمونه ای از این نشانه ها هستند.
توکن های پرداخت تقریباً شبیه سکه های دیجیتالی هستند زیرا در ازای دریافت کالا و خدمات ، امکان پرداخت را فراهم می کنند.
برخی خدمات برای خلاص شدن از شر واسطه ها نیز نشانه های پرداخت ایجاد می کنند. در بیشتر موارد ، مشتری به دلیل استفاده از این توکن ها در روش پرداخت سنتی پاداش می گیرد. در مقایسه با ساختن یک سکه از ابتدا ، ایجاد یک توکن از طریق پلتفرم اتریوم به طور قابل توجهی زمان کمتری را می طلبد.

نشانه در مقابل سکه - تفاوت های اصلی
به طور خلاصه ، برخی از تفاوت های کلیدی بین توکن دیجیتال و سکه دیجیتال به شرح زیر است:

سکه های دیجیتال بر اساس شبکه بلاک چین بومی خود ساخته شده اند ، توکن ها بر روی بلاک چین موجود ساخته شده اند.
از سکه های دیجیتال می توان برای پردازش پرداخت ها استفاده کرد ، اما توکن ها برای نیازهای متعدد مناسب هستند.
ایجاد سکه های دیجیتال دشوارتر از توکن هایی است که می توانند بر اساس بلاک چین موجود مانند Ethereum ساخته شوند.
سکه های دیجیتال بیشتر از طریق استخراج توزیع می شوند ، در حالی که توکن ها از طریق ICO ها محبوب می شوند.
نزدیک شدن به بازارهای ارزهای رمزنگاری شده یک کار چالش برانگیز است ، اما درک تمایز اساسی بین انواع مختلف ارزهای رمزنگاری شده می تواند به شما در مدیریت ریسک و تصمیم گیری بهتر در یک اکوسیستم ناپایدار کمک کند.

خرید و تجارت ارز رمزپایه در Liquid
اگر به سرمایه گذاری در ارزهای رمزپایه علاقه دارید ، یک حساب رایگان در Liquid ایجاد کنید و از طریق خریدهای ساده با کارت بانکی خود به بیش از 100 سکه و رمز ارز رمزنگاری شده دسترسی داشته باشید.

 

منبع مقاله از آکادمی ارزهای دیجیتال - تفاوت و فرق بین کوین و توکن چیست؟

Designed By Powered by Bayan