سایت های شاهان

معرفی سیستم وی آر اف VRF

سیستم های وی ار اف یکی از نسل های جدید اسپلیت ها هستند که میتوانند به شدت مقرون به صرفه تر باشند البته فقط در ساختمان هایی که مجتمع هستند یا ساختمان هایی که واحدهای زیادی دارند.

کلمه VRF مخفف Variable Refrigerant Flow به معنای جریان مبرد متغیر می‌باشد. این سیستم جز جدیدترین محصولات توسعه یافته بر اساس سیکل تبرید تراکمی بوده که تسهیلات و قابلیت‌های فوق العاده ای را به عنوان یک سیستم تهویه مطبوع مرکزی در اختیار کاربران قرار می دهند. در این سیستم یک کندانسور (واحد خارجی )به چندین اواپراتور (یونیت داخلی ) متصل می‌شود.

هر واحد داخلی شامل اواپراتور و شیر انبساط بوده و واحد خارجی نیز کندانسور و کمپرسور را شامل می‌شود.

این سیستم‌ها با حذف معایب و محدودیت‌های موجود در سایر محصولات دارای سیکل تبرید تراکمی، ضمن اینکه نیاز به موتورخانه مرکزی در پروژه ها را منتفی نموده با توجه به حذف بسیاری از عوامل اتلاف بازدهی مانند اتلاف در مسیر لوله کشی به دلیل انبساط در واحد های داخلی و حذف واسط انتقال حرارت آب ، بازدهی بالاتری ارائه می دهند. اگرچه مهمترین عیب سیستم VRF  هزینه اولیه بالا در مقایسه با سیستم‌های تهویه مطبوع مرسوم است، با توجه به پتانسیل بالای این سیستم برای کاهش مصرف انرژی، زمان بازگشت سرمایه تخمین زده شده برای سیستم VRF در مقایسه با سیستم چیلر آب خنک در یک ساختمان تجاری عمومی می‌تواند حدود یک سال و نیم باشد.

برتری های فنی VRF
طیف ظرفیتی گسترده:
سیستم‌های VRF با ارائه طیف ظرفیتی گسترده ۷ تا ۲۰۰ کیلووات و با گام‌های مناسب باعث افزایش انعطاف در طراحی شده و قابلیت استفاده شدن در پروژه های کوچک تا بزرگ را دارد.

شرکت تهویه هورسان یکی از شرکت هایی است که بهترین و با کیفیت ترین سیستم های وی آر اف را ارائه میدهد.

بازدهی بالا:
کمپرسور سیستمهای VRF از نرخ مبرد متغیر بهره می‌برند و توسط یک موتور سرعت متغیر کنترل می‌شود و این باعث می‌شود که این کمپرسورها با بازده بهتری نسبت به کمپرسورهای مرسوم با اندازه مشابه کار کنند. پیچیدگی این کمپرسورها و کنترل آنها به گرانتر شدن این کمپرسورها در مقایسه با کمپرسورهای مرسوم می شوند.

اجرای منسجم و یک دست:
با توجه به سادگی نصب و اجرا، کل کار توسط یک تیم قابل انجام خواهد بود که این علاوه بر تسریع در نصب باعث افزایش کیفیت نصب شده که در نتیجه به قابلیت اطمینان بیشتر و آسایش بالاتر می‌انجامد.

کنترل دقیق دما و آسایش بالاتر :
معمولا در سیستم VRF یونیت واحد داخلی موجود در هر فضا در هر لحظه به وسیله واحد کنترلی پیشرفته حسگرهای مختلف موجود در آن، دمای فضا را با دمای تعیین شده توسط مصرف کننده ها مقایسه و با توجه به دمای مبرد ورودی و خروجی مقدار مبرد مورد نیاز را درخواست می‌نماید. در واقع با توجه به قابلیتهای کنترلی پیشرفته می‌توان ضمن برنامه ریزی به صورت دلخواه و بالا بردن آسایش گامی مهم در کاهش مصرف انرژی نیز برداشت. در ضمن تمام قابلیت‌های کنترلی در دل خود سیستم بوده و برای این کار نیازی به تهیه تجهیزات جداگانه ای مانند سیستم‌های مدیریت هوشمند ساختمان ( BMS) ندارد.

تعداد یونیت‌های داخلی بالا:
یونیت‌های خارجی سیستم VRF قابلیت اتصال به تعداد یونیت‌های داخلی بالا تا ۶۴ یونیت را داشته و می‌توانند بار سرمایشی و گرمایشی ۶۴ فضای مختلف را به طور مستقل تامین نمایند.

طیف کاری گسترده:
سیستم‌های VRF معمولا در طیف گستردهای از ۲۰- تا ۴۸ درجه سانتیگراد به خوبی کار می‌کنند.

حذف فضای موتورخانه و نیاز به تجهیزات کمتر:
همانطور که در شکل ۲ دیده می‌شود، سیستم‌های VRF برخلاف سیستم چیلری عملا به تجهیزات جانبی مانند پمپ‌های سرمایش/گرمایش، پمپ‌های برج خنک کننده و لوله کشی های آب، سختی گیر و تجهیزات مشابه نیازی نداشته و به طور مستقل تنها با بهره گیری از یونیت های خارجی، یونیت های داخلی و لوله های مسی عمل می‌کند، بنابراین فضای بسیار کمتری نسبت به سیستم‌های مشابه نیاز دارد.

عیب یابی هوشمند:
 در سیستم VRF در صورت بروز هرگونه مشکل در هر یک از اجزا سیستم به طور خودکار ایراد به وجود آمده را شناسایی کرده و از طریق نمایش کد خطا بر روی نمایشگر کنترل‌های یونیت‌های داخلی یا نمایشگر تعبیه شده روی یونیت خارجی به کاربر اطلاع می‌دهد. بنابراین با حذف مرحله تشخیص زمان عیب یابی را بسیار کاهش می‌دهد.

قابلیت گرمایش/سرمایش همزمان:
 در نوع خاصی از سیستم VRF (نوع سه لوله ای یا بازیابی حرارت ۲) قابلیت ارائه گرمایش و سرمایش همزمان وجود دارد که در هیچ کدام از سیستم‌های مشابه این قابلیت وجود ندارد. این موضوع می‌توان در مکانهای خاصی مانند هتل، بیمارستان، و دیتا سنترها بسیار مفید باشد. در سیستم‌های سه لوله‌ای بازدهی در شرایط خاص تا حدود ۸ برابر قابل افزایش است. برای درک بهتر این نوع خاص می‌توان شکل ۳ را دید. در این سیستم سه لوله ای همانطور که از اسم آن مشخص است به جای دو خط رفت و برگشت، سه خط لوله داشته و تجهیزی جداگانه به عنوان جعبه انتخاب نیاز دارد.

ویژگی‌های زیاد دیگری مانند نگهداری آسان و حذف مصرف آب، افزایش قابلیت اطمینان و طول عمر بالا وجود دارند که آسایش و بازده بالای این سیستم‌ها را تضمین کرده و توجیهی بر محبوییت این سیستم ها می‌باشند.

آمار مربوط به روند رشد فروش سیستم های مختلف تهویه مطبوع در دنیا از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ به خوبی وضعیت سیستم VRF در دنیا و رشد محبوبیت آن را نشان می‌دهد( BSRIA, 2016). به نظر می‌رسد که سیستم‌های VRF با حذف معایب سیستم‌های اسپلیت یونیت و چیلرهای تراکمی گوی سبقت را از رقبای سنتی خود در بازار تهویه مطبوع دنیا ربوده باشند. (شکل ۴ و جدول ۱)

تمام مطالعات انجام شده در دنیا روی سیستم VRF به برتری این سیستم از نظر هزینه های جاری و بازدهی تاکید داشته اند اما با توجه به متفاوت بودن هزینه های حامل های انرژی در ایران، در شکل ۵ توجیه اقتصادی سیستم VRF نسبت به سیستم‌های چیلری با توجه به شرایط محلی و تعرفه حامل های انرژی در ایران برای یک مجتمع مسکونی با زیر بنای مفید ۲۵۰۰ متر مربع که ۸۳ تن برودتی نیاز دارد پرداخته شده است.

توجه: هزینه های سیستم VRF بدون در نظر گرفتن اینورتر و کارکرد دستگاه در بارهای جزئی و همچنین قابلیت های برنامه ریزی که می‌تواند بسیار در صرفه جویی انرژی مفید باشد، در نظر گرفته شده است. بدیهی است که در صورت لحاظ نمودن عامل فوق، صرفه جویی در مصرف انرژی در سیستم VRF نسبت به چیلر های تراکمی افزایش خواهد یافت.

با توجه به مطالب گفته شده به نظر می‌رسد که استفاده از سیستم VRF در سرمایش به جای سیستم‌های مرسوم باعث بهره بردن از پتانسیل بهبود بالای این سیستم بوده و می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی در مهمترین مصرف کننده‌های انرژی داشته باشد. در کنار مزایای اقتصادی، وجود قابلیت‌های و امکانات فراوان و فرآهم آوردن آسایش بیشتر باعث شده سیستم VRF را بتوان سیستم سرمایش برای نسل جدید نام نهاد و انتظار داشت که محبوبیت آن به طور روز افزون افزایش یابد.

سعی کردیم در این مقاله اطلاعات جامع و مفیدی را برای شما فراهم کنیم تا شما با سیستم های وی آر اف کاملا اشنا شوید و اگر قصد دارید یک سیستم تهویه مطبوع مناسب انتخاب کنید.

Designed By Powered by Bayan