سایت های شاهان

رفع گره معاملاتی

یکی از گام‌های اولیه برای شروع فعالیت در هر بازار مالی، کسب مهارت و آشنایی با مفاهیم رایج در آن بازار است. بازار بورس یکی از بهترین بسترهای سرمایه‌گذاری در کشور است و تقریبا تمام افراد جامعه می‌توانند به راحتی در آن فعالیت داشته باشند.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام کارگزاری آگاه، اصطلاحات و مفاهیم زیادی در این بازار سرمایه‌گذاری وجود دارد که یکی از این مفاهیم، «گره معاملاتی» است. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به گره معاملاتی بپردازیم و در ادامه، به نحوه رفع گره معاملاتی در روند معاملات بازار هم اشاره کنیم. با ما همراه      باشید.

گره معاملاتی چیست؟

سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بازار بورس، دارای یک دامنه نوسان مشخص هستند. سهام این شرکت‌ها بر اساس میزان عرضه و تقاضا ممکن است درگیر حالت صف خرید یا صف فروش شوند. در میان نمادهای بورسی، برخی از سهم‌ها نقدینگی پایین‌تری دارند که به دلیلی عرضه و تقاضای پایین در روند معاملات‌شان، قیمت پایانی سهم نسبت به روز قبل تغییری نمی‌کند. اگر این روند ادامه داشته باشد ممکن است سهام چند روز متوالی در حالت صف خرید یا صف فروش قرار بگیرد، به این حالت خاص در روند معاملات سهام، «گره معاملاتی» گفته می‌شود.

گره معاملاتی در سهم‌های بازار بورس به وجود می‌آید و نمادهای فرابورس به دلیل «1» بودن حجم مبنا، از این مورد استثنا هستند. سهم‌های بازار بورس تحت شرایط خاص درگیر گره‌ معاملاتی می‌شوند که در ادامه به بعضی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

نماد بورسی تحت چه شرایطی شامل گره معاملاتی می‌شود؟

نمادهای بازار بورس بر اساس بعضی از شرایط، ممکن است شامل گره معاملاتی شوند. این شرایط عبارت‌اند از:

زمانی که یک سهم تحت شرایط زیر در پایان جلسه معاملاتی در حالت صف خرید و فروش باشد:

1-حداقل معادل یک برابر حجم مبنا برای شرکت‌هایی با ۳ میلیارد سهم یا بیشتر و دو برابر حجم مبنا برای سایر شرکت‌ها

2-عدم تقارن قیمت‌های درخواست خرید و فروش یا متوسط معاملات روزانه آن در این دوره (به استثنای معاملات در بازار معاملات عمده)، کمتر از ۵ درصد حجم مبنا است.

زمانی که یک نماد بورسی در 5 جلسه معاملاتی به صورت متوالی، در سقف قیمتی دامنه نوسان روزانه معامله شود.

هنگامی که یک نماد بورسی در 5 جلسه معاملاتی به صورت متوالی، در کف قیمتی دامنه نوسان روزانه معامله شود.

موارد بالا جزو دلایل اصلی ایجاد گره معاملاتی در بعضی از سهم‌های بازار بورس است، هنگامی که سهام یک شرکت شامل گره معاملاتی شود، لازم است طبق قوانین و چارچوب‌های تعریف شده، سهام شرکت مشمول رفع گره معاملاتی شود. در ادامه به نحوه رفع گره معاملاتی در روند معاملات بازار اشاره می‌کنیم.

 

رفع گره معاملاتی

مشاوره سرمایه گذاری

مشاوره در بورس باید توسط افراد متخصص که از دانش تحلیلی مناسبی برخوردارند، صورت گیرد. تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی دو روش تحلیلی است که عموماً این افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند. علاوه بر این، یک مشاور بورس مطمئن، باید دارای تجربه کافی در این حوزه باشد. همچنین با اتکا به تجربه، اصول روانشناسی بازار و مدیریت ریسک، نقش پررنگی در حوزه بازارهای مالی ایفا کند.

 

سبدگردان‌ها، مشاوران حرفه‌ای

سبدگردان‌ها، شرکت‌هایی هستند که مجوز‌های لازم برای فعالیت‌هایی از قبیل مشاوره سرمایه‌گذاری و سبدگردانی اختصاصی را از سازمان بورس دریافت کردند. این شرکت‌‌ها برای ارائه بهترین عملکرد از تیم‌های حرفه‌ای و باتجربه بهره می‌گیرند. اعضای این تیم‌های تحلیلی نیز به صورت جداگانه باید مجوز‌های تحلیلی و مدارک حرفه‌ای خود را از سازمان بورس دریافت کرده باشند. بنابراین می‌توان گفت، سبدگردان‌ها مشاوران حرفه‌ای هستند و جزء بهترین گزینه‌های مشاوره‌ای برای افراد تازه‌کار به حساب می‌آیند.

شرکت‌های سبدگردان طیف گسترده‌ای از خدمات مانند سبدگردانی اختصاصی، مشاوره سرمایه‌گذاری آنلاین، مدیریت دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و… را ارائه می‌دهند. به همین دلیل بسیاری از فعالین بازار، سبدگردان‌ها را موجه‌ترین گزینه برای مشاوره بورسی می‌دانند.

مشاوره سرمایه گذاری

جریمه نکول قراردادآتی

فرآیند تسویه و تحویل قراردادهای آتی نقره
برای تسویه قراردادهای آتی نقره، همانند سایر قراردادهای آتی، خریدار و فروشنده باید دو اقدام زیر را انجام دهند:

۱. ثبت فرم در خواست آمادگی تحویل

۲. ایفای تعهد

گام اول (ثبت فرم درخواست آمادگی تحویل) برای قرارداد آتی نقره، همانند سایر قراردادهای آتی است اما نحوه ایفای تعهد برای قرارداد آتی نقره با سایر قراردادهای آتی تفاوت‌هایی دارد که در ادامه شرح داده خواهد شد:

خریداران
خریداران قرارداد آتی نقره، مانند سایر قراردادهای آتی کالا برای ایفای تعهد باید ارزش قرارداد را در حساب «در اختیار بورس» خود به صورت وجه آزاد داشته باشند. ارزش قرارداد برای قراردادهای آتی با دارایی پایه‌هایِ دارای گواهی سپرده کالا، بر اساس قیمت تسویه «آخرین روز معاملاتی» محاسبه می‌شود اما نحوه محاسبه ارزش قرارداد، در قرارداد آتی نقره متفاوت و به شرح زیر است:

ارزش قرارداد= قیمت تسویه نهایی تئوریک نقره*اندازه قرارداد*تعداد موقعیت
همچنین خریداران آتی نقره، علاوه بر واریز ارزش قرارداد، باید ۹ درصد ارزش افزوده ارزش قرارداد را در صورت وجود، به حساب «در اختیار بورس» خود واریز کنند.

نکته: حداکثر مهلت تامین وجه مورد نیاز برای خریداران، یک ربع پس از اتمام بازار، در آخرین روز معاملاتی است.

خریداران پس از ثبت فرم گواهی آمادگی تحویل و واریز وجه (ارزش قرارداد+مالیات ارزش افزوده) باید منتظر نتیجه تسویه و تحویل بمانند. اگر فروشنده طرف مقابل نکول نکرده باشد، خریدار باید برای دریافت نقره به بانک آینده، شعبه مستقل مرکزی مراجعه کند.

 

جریمه نکول قراردادآتی

Designed By Powered by Bayan